Allereerst mag ik natuurlijk de Office Communicator niet vergeten. Handig om snel even berichten te kunnen uitwisselen met een collega. Ook handig om te zien of hij/zij er is. Ik gebruik het alleen voor tekst. Bestanden bijvoegen kan ook, maar bij mij gaat daarbij meestal iets fout. Het heeft overigens wel even geduurd voordat ik dit programma ben gaan gebruiken. Eerlijk gezegd vond ik het helemaal niet prettig als iedereen kon zien of ik aanwezig was of niet. Maar goed, toen kreeg ik mailtjes met teksten als "ik zie dat je nu niet aanwezig bent" dus uiteindelijk ging ik maar overstag. Ik vind het trouwens irritant dat Communicator standaard wordt opgestart. Kost allemaal extra tijd, en het duurt allemaal al zo lang. Ja, ik weet dat ik dat kan aanpassen, maar dan is de kans groot dat ik het ding helemaal niet opstart. Ook wil ik nog weleens vergeten mijn status aan te passen. Lastig als er dan tijdens een workshop ineens een bericht op het grote scherm verschijnt.
Uiteraard is er ook nog Meebo, het chatprogramma dat ook gebruikt wordt voor de virtuele helpdesk. Omdat het daar nog niet echt storm loopt kan ik eigenlijk niet zeggen dat ik er veel ervaring mee heb. Wel vind ik het een prima vorm om een helpdesk in te gieten. Zeker voor de mediatheek, waar we geen echte telefonische helpdesk hebben. Zelf was ik ooit zeer gecharmeerd van de live chat van een alweer lang geleden ter ziele gegane internetwinkel, ik meen shop.nl. Daar zat op gezette tijden iemand klaar om via de chat vragen te beantwoorden. Of een bepaalde CD op voorraad was bijvoorbeeld, of of een bestelling al was verzonden. Handig, want je wist meteen dat je vraag was aangekomen en je hoefde nooit lang te wachten op antwoord. Een webcam voorzag dit alles van schokkerige beelden van de helpdeskmedewerkster. Dat gaf extra vertrouwen.
Toch ben ik blij dat onze eigen chat niet van beeld is voorzien. Want webcams, daar hou ik niet zo van, althans niet wanneer mijn eigen hoofd in beeld moet. Als een ander het gebruikt
is zo'n ding uiteraard wel handig. Met Skype bijvoorbeeld, ook zo'n mooie vinding waar ik een klein beetje ervaring mee heb kunnen opdoen. Iets meer dan een jaar geleden heb ik het eenmalig gebruikt. Tenminste, een account aangemaakt en een camera en microfoon aangesloten zodat een docent kon bellen met een stagiair aan de andere kant van de wereld. Dat werkte prima en maakte ook in dit geval de communicatie net even persoonlijker.
Bij wijze van opdracht bij dit Ding heb ik met twee collega's nog een poging gedaan met Google Talk. Dat was geen succes. Het uitwisselen van tekstberichten ging goed, het praten via microfoons ook, maar de camera kreeg ik er niet bij aan de praat. Ik heb het maar opgegeven. Zo veel Dingen, zo weinig tijd.
Bedankt voor je bijdrage aan de discussie. Ik denk zelf ook niet dat we de virtuele mediatheeekbalie gaan uitbreiden met een webcam, maar wie weet???
BeantwoordenVerwijderen