Gek toch, dat ik, als mediatheekmens, het op mijn blog nog nooit over boeken heb gehad. Boeken. Die opgestapelde vellen papier die aan een zijde met elkaar verbonden zijn en die zijn bedrukt met letters of plaatjes en vaak beide. Die dingen die een kleine tien jaar geleden nog de essentie van mijn vak vormden. Ja, die dingen. Handig om iets in op te zoeken, of leuk om in te lezen, te kijken of te bladeren. In de bus, op de bank, in bed of op de WC (tip: doe dit dan wel zittend).
De laatste paar jaar spelen boeken in mijn werk geen hoofdrol meer. Maar tijdens baliediensten gaan er nog steeds veel door mijn handen, als de spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank. En nu, nu we met een grote afschrijfactie bezig zijn. Al het oude ongebruikte spul gaat weg. Prima, zolang er maar een goede, actuele collectie overblijft. Alle geruchten dat in dit iPad-tijdperk het papieren boek achterhaald zou zijn ten spijt; de regelmatig uitpuilende kast met pas ingeleverde boeken bewijst het tegendeel, alsook het niet aflatende uitleenverkeer tussen de verschillende mediatheken, om nog maar te zwijgen van de teleurgestelde studentengezichten als we weer eens "nee" moeten verkopen. Overigens zijn die studenten niet zelden afkomstig van opleidingen die zelf geen cent bijdragen aan de boekencollectie.
Er is nog steeds een schreeuwende behoefte aan papieren boeken. Misschien niet het naslagwerk of het klassieke studieboek, want die laten zich eigenlijk prima vervangen door elektronische alternatieven. Maar dat geldt niet voor het boek dat bijdraagt aan het ethisch besef, moraal, taalgebruik en opinie van de lezer. Kortom, het academisch niveau. Juist voor het boek dat je aan het denken zet, je provoceert, stimuleert en ontwikkelt in plaats van alleen maar droge feiten en cijfers op te sommen, is er nauwelijks een digitaal alternatief voorhanden. Niet in databanken, niet in eJournals, zelden in eBooks en dan nog te weinig in het Nederlands. Dat sommige studenten geen boeken lezen zegt niks over "het boek" maar veel over de studenten en hun docenten: gebrek aan intellectuele nieuwsgierigheid. Iets wat je jongeren misschien niet kwalijk kunt nemen, maar hun docenten wél. Bij het tot je nemen van informatie moet je niet bij voorbaat een soort bron uitsluiten. "Ja maar, onze studenten lezen geen boeken". Tja, als dat al zo is dan doe je dus iets verkeerd, punt. Je hoort toch ook nooit "Ja maar, onze studenten houden niet van tentamens"?
Je kunt studenten ook sti-mu-le-ren. Stuur ze maar naar de mediatheek. Is het u wellicht ontgaan dat ook het taalniveau van veel studenten niet "des HBO" is? Mij niet. Verzorgd taalgebruik leer je het beste van mensen die hun geld verdienen met intelligent en creatief taalgebruik. Schrijvers bijvoorbeeld. Wat het verplicht lezen voor de lijst in het voortgezet onderwijs kapot maakt moet je in het HBO zo snel mogelijk goed maken, vóór de afstudeerfase . En zorg dat je als opleiding ook mee investeert in een goede collectie. Ja dat kost geld. Jammer dan.
Toiletten kosten ook geld, en in tegenstelling tot de mediatheek spelen die in het primaire proces ab-so-luut geen rol en dragen ze op geen enkele manier bij aan de intellectuele vorming van de student, behalve als potentiële leesruimte. Erger nog: ze moeten worden schoongehouden en van voldoende papier worden voorzien terwijl er de ganse dag kostbaar water door wordt weggespoeld. En dan zwijg ik nog maar van de vierkante meters die die dingen innemen. Toch worden ze niet wegbezuinigd. Waarom niet eigenlijk? Van mij mogen ze blijven, ze staan mij niet in de weg, maar zolang ze buiten schot blijven mag er over de kosten van de mediatheek niet geklaagd worden. De belangrijkste dingen eerst, en verder geen gezeik.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten