![]() |
Dit plaatje heb ik schaamteloos "geleend" van Nicole. |
Maar dát valt af en toe tegen. In een ideale wereld zouden we bij onze workshops informatievaardigheden moeten kunnen voortborduren op kennis die de student tijdens de vooropleiding heeft opgedaan. De ene school gaat hier echter serieuzer mee om dan de andere. Zo ken ik een school waar het kunnen bewerken van filmpjes in Adobe Premiere belangrijker lijkt te worden gevonden dan het goed onderbouwen van werkstukken. Pijnlijk, want ik weet dat de leraren op die school veelal bij ons vandaan komen. Blijkbaar hebben we hen wel kunnen leren zichzelf te redden maar hebben we onvoldoende benadrukt welke boodschap zij op hun beurt hebben door te geven. Het goed opleiden van aankomende leraren is misschien wel nog belangrijker dan studenten van andere opleidingen.
![]() |
De Kennisnet workshop: goed om eens naar te kijken |
Sinds kort geven we ook workshops sociale media en dat geeft ons nog meer kans om het thema mediawijsheid verder uit te diepen. Met name op het gebied van privacy blijkt dat veel studenten nog wel wat kunnen leren. Omdat onze workshops binnenkort zullen moeten voldoen aan de Kennisbasis ICT kunnen we niet helemaal zelf de inhoud bepalen.
Enerzijds is het fijn om te weten welke aspecten zeker aan bod moeten komen zodat we niet zelf hoeven aanmodderen. Anderzijds is het onmogelijk om met alleen de workshops informatievaardigheden en sociale media een breed thema als mediawijsheid grondig aan te pakken. Gelukkig komt er nog een workshop online tools waarin ook nog wat kan worden meegenomen, maar dan nóg; er is te veel te vertellen en te weinig tijd om overal diep op in te gaan, maar hier moeten we het mee doen. Helaas is deelname aan de workshops naar mijn mening iets te vrijblijvend. De student moet te zijner tijd zelf aan kunnen tonen dat hij/zij over het vereiste niveau beschikt. Hoe hij dat moet aantonen, dát is nog niet bekend. De gemiddelde HBO-student is ook nog maar een puber, ook al is hij (of zij natuurlijk) toekomstig leraar, en heeft soms wat externe motivatie (lees: lichte dwang) nodig. En tegen de tijd dat hij voor de klas staat is hij vaak nog steeds een puber, net als de leerlingen die aan zijn verantwoordelijkheid zijn toevertrouwd. Gelukkig is de opkomst bij de workshops doorgaans goed, maar een stok achter de deur zou ik wel prettig vinden.
Intussen denk ik dat wij als mediatheek binnen de grenzen goed bezig zijn. De workshops worden nog bijgeschaafd maar de reacties van de deelnemers zijn overwegend positief. En nu maar zorgen dat we de materie bijhouden zodat de workshops actueel kunnen blijven. Meer kunnen we denk ik voorlopig even niet doen. Op naar het volgende ding!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten