vrijdag 27 maart 2015

VerdiepDing 4: Content curation



Mijn vierde verdiepding zou eigenlijk Facebook zijn, maar ik heb ervoor gekozen deze even over te slaan en te beginnen met het onderdeel content curation, het delen van door mij geselecteerde internetbronnen over een bepaald onderwerp. Zoiets als social bookmarking eigenlijk. Ik heb hiervoor Scoop.it uitgeprobeerd. Mijn streven was om snel een indruk van Scoop.it te krijgen en ik denk dat ik daar uiteindelijk redelijk in ben geslaagd.


Nadat ik mijn account had aangemaakt kreeg ik de tijdelijke aanbieding om 7 dagen gratis Scoop.it Business uit te proberen. Ik heb geen flauw idee wat hiervan de voordelen zijn, dat merk ik misschien pas over 7 dagen als mijn account wordt teruggezet naar de gratis versie. Ik hoop maar dat het aan de functionaliteit niets verandert.


Na het kiezen van een onderwerp en de bijbehorende zoektermen doorzoekt Scoop.it een groot aantal bronnen op internet en geeft vervolgens suggesties voor mogelijk interessante links. Ik koos voor het thema Geschiedenis van Nederland en maakte vervolgens de fout zowel trefwoorden in het Nederlands als in het Engels te geven. Dit blijkt zinloos, want je kunt slechts één taal kiezen waarin wordt gezocht. Wel kun je meerdere topics aanmaken. Ik heb dan ook een tweede topic Dutch history aangemaakt met zoektermen in het Engels zodat ik kon vergelijken. Door berichten op dit topic te posten en nogmaals te "scoopen" verschijnen ze alsnog op de Nederlandse versie. Andersom lukt me dat overigens niet. Door de Engelstalige versie in te zetten als hulpje van de Nederlandstalige versie krijg ik alsnog de door mij gewenste tweetaligheid maar optimaal is het natuurlijk niet. Deze oude bekende krijgt het overigens wel voor elkaar. Deze wat nieuwere bekende trouwens ook, maar die struint zelf het internet af en gebruikt de Scoop.it bookmarklet, en ik vermoed dat ook Gerard B. zo te werk gaat. Zo kan het natuurlijk ook.


Een nieuwe suggestie wordt opgepikt en gedeeld
Het gebruik van de suggesties is makkelijk maar heeft dus ook beperkingen. Het viel me trouwens op dat de Engelstalige versie vooral veel resultaten van Youtube geeft terwijl de Nederlandstalige resultaten veel meer variatie vertonen en vaak ook recenter zijn. Natuurlijk is de keuze van de juiste zoektermen ook belangrijk en daar heb ik me wat makkelijk van af gemaakt om maar snel van start te kunnen. Dat resulteert in beide versies in een overdaad aan niet-relevante suggesties. Toch bevalt deze manier van naalden uit de hooiberg halen me wel. Net als bijvoorbeeld Facebook en Google+ is Scoop.it een manier om internetvondsten te delen, maar dan met een meer thematische aanpak en de suggesties die het delen wel erg makkelijk maken. Er is ruimte om commentaar te geven maar die hoeft niet benut te worden. Doe je dat wel dan komt het commentaar duidelijk herkenbaar onder het bericht. Vervolgens is er de optie om tags toe te voegen. Die verschijnen echter niet bij de berichten zelf en komen zelfs in eerste instantie helemaal niet in beeld. Pas als je rechtsboven in beeld op het trechtervormige icoontje klikt verschijnt er een alfabetische lijst met alle toegekende tags. Met nog wat meer moeite lukt het me uiteindelijk ook een tag cloud toe te voegen. Je bericht kun je via andere sociale media weer verder delen, maar het lukte mij niet om Google+ aan Scoop.it te koppelen.

Tot zover mijn indrukken als publicist. Als bezoeker en potentiële volger ben ik op zoek gegaan naar topics die voor mij interessant zijn. Die zijn er genoeg, maar het valt me op dat veel van de makers ervan al snel het bijltje er bij neer hebben gegooid. Ook vind ik het jammer dat je ook als bezoeker eerst aangemeld moet zijn. Waarom zou je als toevallige passant niet gewoon even mogen rondkijken? 

Na er een paar uurtjes mee gespeeld te hebben vind ik Scoop.it een leuke bezigheid maar het vergt wat doorbijten om het goed te doorgronden. Het gebruiksgemak kan hier en daar echt wel beter. De over elkaar schuivende vensters irriteren me soms, zeker als ik niet weet waarom een venster zich niet laat wegklikken en zo mij de toegang tot een ander, onderliggend venster ontzegt. Ook was het nog niet zo simpel om er achter komen hoe ik tweetalig kon posten en waar de tags bleven. Voordat ik dát doorhad leek Scoop.it niets meer dan het zoveelste weblog-achtige iets met berichten die al snel weer uit het zicht verdwijnen als de curator een beetje zijn best doet. Ik ken wel laagdrempeliger sociale media en misschien zijn er voor content curation ook wel meer gebruiksvriendelijke toepassingen. Daarnaar ga ik nu echter niet op zoek. Ding 5 wacht op me.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten