ELO’S, of DLWO’s, ik heb er tegenwoordig weinig mee te maken. Er is echter een tijd geweest dat ik hele dagen weinig anders deed dan vragen over N@tschool beantwoorden. Hoewel ik N@tschool in het begin maar ingewikkeld en rommelig vond, kon ik er al snel goed mijn weg in vinden en kon ik studenten helpen bij de meeste problemen. Sinds het einde van het vorige studiejaar heb ik niets meer met N@tschool gedaan, zelfs de vragen van studenten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Op een van mijn twee werkplekken, die met één been in Avans staat en daardoor hier en daar afwijkt van de Fontysnormen, wordt trouwens Blackboard gebruikt. Daar doe ik echter zelf niks mee want ik heb geen Avans-account en kan er dus niet in, laat staan dat ik er iets zinnigs over kan zeggen. Toch een vreemde situatie, want ik krijg wel vragen over Blackboard.
Of je nou spreekt van Electronische Leeromgevingen of Digitale Leer- en Werkomgevingen, beide termen vind ik erg hoogdravend. Ik ken ze eigenlijk vooral als opslagplaatsen voor leerarrangementen en portfolio's en zie weinig tot niets van leren en werken. Daar is niks mis mee, maar óf deze termen zijn niet juist óf het potentieel van dit soort programma's wordt maar zeer ten dele benut.
Zelf denk ik dat we als mediatheek meer kunnen met DLWO's. Ideaal zou ik vinden als we wikipagina’s in N@tschool zouden kunnen integreren om ze zo dichter bij de student te brengen. Zo'n voor de hand liggende informatiebron is onze mediatheekwebsite niet en alleen een link nodigt niet altijd uit. Ik heb dit zelf ooit geprobeerd bij een van “mijn” opleidingen, maar omdat de beheerder domweg niet reageerde op mijn mailtjes is dat helaas op niets uitgelopen. Gelukkig had ik meer succes bij een andere opleiding toen ik de presentatie en handout van een workshop in N@tschool wilde zetten. Ook niet echt hypermodern gebruik van het medium, maar toch nét even iets handiger dan 100 studenten mailen.
Of je nou spreekt van Electronische Leeromgevingen of Digitale Leer- en Werkomgevingen, beide termen vind ik erg hoogdravend. Ik ken ze eigenlijk vooral als opslagplaatsen voor leerarrangementen en portfolio's en zie weinig tot niets van leren en werken. Daar is niks mis mee, maar óf deze termen zijn niet juist óf het potentieel van dit soort programma's wordt maar zeer ten dele benut.
Zelf denk ik dat we als mediatheek meer kunnen met DLWO's. Ideaal zou ik vinden als we wikipagina’s in N@tschool zouden kunnen integreren om ze zo dichter bij de student te brengen. Zo'n voor de hand liggende informatiebron is onze mediatheekwebsite niet en alleen een link nodigt niet altijd uit. Ik heb dit zelf ooit geprobeerd bij een van “mijn” opleidingen, maar omdat de beheerder domweg niet reageerde op mijn mailtjes is dat helaas op niets uitgelopen. Gelukkig had ik meer succes bij een andere opleiding toen ik de presentatie en handout van een workshop in N@tschool wilde zetten. Ook niet echt hypermodern gebruik van het medium, maar toch nét even iets handiger dan 100 studenten mailen.
Jammer dat je als n@tschoolkenner niet kon vergelijken met blackboard. Daar was ik nou benieuwd naar. Ik deel wel de gedachte dat het een portfolio aanleveren teveel voorop staat in de DWLO N@tschool.
BeantwoordenVerwijderen