Op "Mediawijsheden", voorheen "Olafs Mediawijsheden", voorheen "Olafs 16 dingen", vertelt Olaf Schiltmans, als mediathecaris werkzaam bij Fontys Hogescholen te Tilburg, over zijn ervaringen met (sociale) media en Web 2.0, zonder daarbij overigens de indruk te willen wekken dat hij de mediawijsheid in pacht heeft.
vrijdag 18 februari 2011
Ding 5: Social bookmarking
Ja, alweer een filmpje. Maar bekijk het niet meteen. Lees liever eerst dit stukje, dan begrijp je vast beter waarom ik juist dit filmpje hier heb neergezet.
Vanuit de klankbordgroep zit ik in het groepje dat moet zoeken naar een mogelijke opvolger van Fontys Internetbronnen. Werden die internetbronnen vroeger in een databank ingevoerd, nu lijkt het er op dat we met z'n allen gaan social bookmarken. Hoe dat dan praktisch ingevuld moet gaan worden is van latere zorg, maar we hebben alvast wat opties vergeleken. De eerste kandidaat was delicious, ja dat schrijf je echt zonder hoofdletter, maar omdat daarvan de toekomst onduidelijk is hebben we ook gekeken naar o.a. Diigo en Evernote. Zelf gebruik ik Diigo sinds een maand of twee persoonlijk, en ik ben er best tevreden over.
Om te kijken of we er ook professioneel iets mee zouden kunnen, heb ik een aantal links uit de databank Internetbronnen ingevoerd in Diigo en, om toch eens te vergelijken, ook in delicious.
Mijn eerste indruk: Diigo oogt prettiger en is overzichtelijker dan delicious. Jammer is dan weer dat Diigo advertenties bevat. Zowel delicious als Diigo bieden een "toolbar" aan om het invoeren van favorieten makkelijk te maken. Omdat ik niet zo'n fan van ben van toolbars heb ik voorlopig gekozen om handmatig in te voeren. Naar mijn mening is dat bij allebei een verbetering in vergelijking met ARNO. Handig is namelijk dat de gebruikte trefwoorden worden onthouden waardoor je vaak alleen nog maar de eerste letter(s) ervan hoeft te typen om de rest op een presenteerblaadje aangeboden te krijgen. Dat scheelt niet alleen een hoop typewerk, het maakt het ook een stuk eenvoudiger om consequent te zijn in het toekennen van trefwoorden. Bijzonder van delicious is dat, heel sociaal, ook de metadata van de vele gebruikers wordt gedeeld. Voer je een link in die door een andere gebruiker ook al is ingevoerd, dan heb je meteen ook de bestaande metadata te pakken. Handig voor de titel, misschien wat minder gewenst voor de trefwoorden (tags). Want dat kunnen wij mediatheekmensen natuurlijk zelf beter dan Jan met de pet of John with the hat.
Onhandig is dat delicious in principe alleen trefwoorden toelaat die uit één woord bestaan; wil je meer woorden in een tag dan zul je ze met streepjes met elkaar moeten verbinden. Bij Diigo zet je de woordcombinaties dan weer gewoon tussen aanhalingstekens, veel handiger en leesbaarder vind ik zelf. Verder bieden beide de ruimte voor de belangrijkste metadata: titel, url, samenvatting en trefwoorden. Zowel websites als trefwoorden kun je weer clusteren en zo kun je naar behoefte lijsten maken per opleiding of kennisdomein, elk met een eigen RSS-feed. Wat willen we eigenlijk nog meer? Nou, in de eerste plaats natuurlijk een optie met toekomstperspectief, ten tweede gebruiksvriendelijkheid. Om de eerste reden valt delicious af, Evernote om de tweede, terwijl Diigo tot nog toe aan alle eisen voldoet. Er kan nog van alles gebeuren, maar wat mij betreft hebben we een winnaar.
Goed, en nú mag je naar het filmpje kijken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hoi Olaf,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt al heel wat opties vergeleken.
Ik ben benieuwd naar jullie verdere bevindingen.