maandag 28 februari 2011

Ding 7: Twitter

Twitter, wat zal ik daar eens van zeggen? Dat ik al ruim een half jaar een account heb om maar te weten wat het is? En dat ik in al die tijd nog geen tien berichten heb verstuurd? Of dat ik er van die tien ook weer de helft heb weggegooid? Nee, Twitter is nog niet echt mijn Ding.
Leuk dat je mensen kunt volgen, maar het is wel wéér een extra inlogaccount om te onthouden én te gebruiken. Plus, nóg meer informatie die op me af komt en waar ik misschien iets mee moet. En wat heb ik zelf nou helemaal te melden? Niet veel, toch? Tenminste, niet veel dat in maximaal 140 tekens kan worden samengevat. En het is niets voor mij om maar mee te doen omdat het modern is. Ik heb er mee gespeeld, ik heb het zelfs aan studenten uitgelegd en ik heb hun twittergedrag mee beoordeeld. Af en toe stuur ik zelfs een berichtje. Maar hoewel ik best nuttige kanten zie aan dit microbloggen is dit het eerste Ding waarbij ik geen directe praktische link met de mediatheek of het onderwijs kan leggen.

Tenminste, niet voor wat betreft het over en weer sturen van berichten. Misschien wel voor mededelingen. Een onderwijsbureau zou kunnen twitteren als een docent ziek is zodat studenten weten dat ze kunnen uitslapen of een tussenuur tegemoet kunnen zien. De mediatheek kan tweets gaan versturen als er een aangevraagd of gereserveerd boek binnen komt. En misschien moeten we dan zelf tweets verwachten van studenten die hun boeken willen verlengen. Het kan allemaal, maar ik vind het zelf geen overtuigende voorbeelden. We hebben al zoveel communicatiekanalen dat we deze best kunnen missen.

Gelukkig kun je Twitter ook gewoon raadplegen, want als informatiebron heeft Twitter best potentieel. Maar wat mij betreft dan wel vooral als eenrichtingsverkeer, dan heb je in principe zelf niet eens een account nodig. Leuk is de Twitterpagina van BeterSpellen, met spel-en andere taalfouten uit de media. Er zijn genoeg studenten die hier hun voordeel mee zouden kunnen doen. Een voorbeeld dat ik in mijn workshops aan HRM-studenten laat zien is HRMnieuws, een Twitterpagina waarop "al" het HRM nieuws als hapklare brokken wordt opgediend, zonder toevoegingen. Alleen maar koppen en links. Hoe ze het doen weet ik niet. Zit daar iemand echt het nieuws af te schuimen naar interessante berichten? Of is het een geautomatiseerd systeem, iets dat op basis van RSS-feeds nieuwe berichten verstuurt? En zit daar dan niet toch een zekere "bias" in verstopt? Hoe dan ook, we moeten het maar eens kritisch blijven volgen.

3 opmerkingen:

  1. Hmm, denk je echt dat we al zoveel communicatiekanalen hebben? Misschien hebben we er inderdaad wel een boel, maar we weten ze maar nauwelijks te benutten. Dat gevaar loop je met Twitter natuurlijk ook, maar juist de combinatie van eenvoud, snelheid en de enorme gebruikersgroep maakt het te interessant om te negeren. Ik ben het met je eens dat het lastig is om als mediatheek een goede toepassing te vinden, maar ze zijn er wel. Een initiatief als #durftevragen zou bijvoorbeeld prima passen bij de vraagbaak-functie van de mediatheek.

    Mee eens, of zie je dat toch anders?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vorige week heb ik een presentatie bijgewoond , waar je via twitter reacties kon geven . De spreker las de berichten op zijn scherm en ging tijdens de presentatie rechstreeks in op de vragen en opmerkingen. Na afloop was er gelijk een overzicht van info en meningen. Deze toepassing sprak mij wel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn allebei inderdaad mooie toepassingen. Alleen vraag ik me af wat we er als mediatheek mee kunnen. Dat we iets móeten met Twitter, daarvan ben ik nog niet overtuigd. Een eigen versie van #durftevragen voegt volgens mij weinig toe aan bestaande opties als de mail en de chat. Als iemand een goed idee heeft dan is dat natuurlijk prima, maar ik kan echt niets bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen